گندم موضوع اصلی سریال «اجرا نقاب‌ها» است/ جای خالی لهجه‌های مختلف در تلویزیون


به خبرگزاری سینماخبر «علی مهام» تهیه کننده سریال «اجرا نقاب‌ها» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره تقابل دو طایفه ترکمن در داستان «اجرا نقاب‌ها» گفت: ما اختلاف قبیله‌ای را زیاد نشان ندادیم و بحث اصلی ما گندم بود و سراغ این موضوع رفتیم. چون گندم را هم شیرازی‌ها و هم گلستانی‌ها کشت می‌کنند ما به سمت گلستان رفتیم.

وی ادامه داد: طرح اولیه را به بهنام علیزاده نویسنده دادیم و حدود یکسال و نیم از آغاز تحقیق‌ها تا نگارش متن‌ها طول کشید و در این مدت زمان متوجه شدیم که ترکمن‌ها گندم‌های گلستان را کشت می‌کنند.

این تهیه کننده با اشاره به علاقه مردم به سریال‌های قصه‌گو بیان داشت: مردم ما قصه را خیلی دوست دارند  این موضوع از گرایش آنها به سمت مووی و سریال‌های کره‌ای که داستان گو است، پیداست و از همین رو به دنبال قصه‌ای می‌گشتیم و با توجه به موضوع گندم ملودرامی بین دو طایفه شکل دادیم که یکی خیر و دیگری شر است که رزق و روزی اصلی‌شان از طریق گندم بدست می‌آید. بخش دیگری از زندگی ترکمن‌ها اسب است که ما به اینها پرداختیم.

مهام درباره اینکه قصه ملودرام بیشتر از گندم و اسب به چشم می‌آید، گفت: این سریال ۴۰ قسمتی است. من سریال را شبیه رمان می‌بینم که آرام آرام شکل می‌گیرد و مثل داستان کوتاه نیست که از همان اول اتفاق‌ها رخ دهند. در ۱۰ قسمت پایانی بیشتر تمرکزمان روی موضوع گندم و کشت آن است.

وی با اشاره به ورود به حساسیت‌های ترکمن‌ها در این سریال نیز گفت: به این دلیل که خودم کارمند رسمی صداوسیما هستم و از طرفی مازندرانی هستم و تمامی خطوط قرمز هر دو طرف را می‌دانم و قصدمان رفتن به سمت طایفه‌ها نیست و بیشتر قصدمان این بود که ملودرامی عاشقانه را در کنار رزق و روزی آنها که گندم و اسب و آداب و رسومشان، نشان دهیم و قصدمان درگیری طایفه‌ای و بازگو کردن موارد کهنه نیست.

این تهیه کننده درباره حضور و ارزش نهادن به مقام زن در این سریال نیز افزود: در قوم ترکمن ما به زن ترکمن توجه ویژه‌ای داشتیم. او را زنی مترقی نشان دادیم که کارخانه دار است. حتی بسیاری افراد از من می‌پرسند که روسری‌هایی که خانم‌های ترکمن در این سریال پوشیدند را از کجا می‌توان تهیه کرد؟ و نشان دهنده این است که «اجرا نقاب‌ها» اقتصاد را وارد آن منطقه کرده است.

وی نگرانی خود از استفاده اجراگرها از لهجه را اینگونه بیان داشت: ما دو ماه تمام مرحوم رفیعی را به آن منطقه فرستادیم و برای ما تست اجراگری گرفتند و از کل افراد آن منطقه، اما بعد از آن به این نتیجه رسیدیم که در بین اجراگرهای ترکمن اجراگرهای قوی نبود و همین هایی که الان می بینید را به سختی توانستیم پیدا کنیم. اگر آنها فارس بودند می توانستیم از مناطق دیگری هم اجراگرهایی استفاده کنیم. ما یک اجراگر معروف ترکمن در ایران نداریم، اما بی‌نهایت اجراگر رشتی و لر داریم. در هر قومی می‌خواستیم اجراگر انتخاب کنیم کارمان راحت تر از قوم ترکمن‌ بود.

وی با اشاره به دلیل استفاده نکردن اجراگرها از لهجه نیز گفت: قوم ترکمن قومی حساس است و من خیلی نگران بودم که نکند فردا بگویند به لهجه ما توهین شده است و این بزرگترین نگرانی من بود.


مهام با اشاره به گلایه‌هایی مبنی بر اینکه قوم‌های مختلف ایرانی باید اجازه دهند تا در آثار نمایشی به زندگی و آداب و رسوم آنها پرداخته شود، بیان داشت: قوم‌های ایرانی باید اجازه دهند که ما در آثار نمایشی آنها را معرفی کنیم و اینکه به هر دلیلی جلوی این اتفاق را می‌گیرند و مانع از این کار می‌شوند، اصلا درست نیست. برای مثال چرا نگذاشتند سرزمین کهن پخش شود؟!‌ مردم ما فقط شمال ایران و مازندران و گیلان را می‌شناسند و این کاملا اشتباه است. اگر اینطور باشد که فارس‌ها هم باید مدام معترض باشند که شما دارید به ما توهین می‌کنید. به دلیل کج فهمی‌ها و کم دانی‌های یکسری آدم ها، تعدادی افراد سو استفاده گر و مخرب دولتی وارد شدند تا آنها را به جان یکدیگر بیندازند.

این تهیه کننده درباره اینکه برخلاف بسیاری قصه ما وحدت بین سنی و شیعه است،‌ گفت: همانطورکه می‌دانید ترکمن‌ها همگی سنی هستند و کار ما بحث شیعه و سنی نبوده و نیست. درست است که شخصیت‌های ما همگی فارس هستند، اما همه این اتفاق‌ها در منطقه ترکمن نشین اتفاق می‌افتد که همه ترکمن سنی هستند و اینکه در قصه به آداب و رسوم سنی‌ها پرداخته شود،‌از ابتدا جز قصه ما نبوده است.

وی با اشاره به مهمترین هدفی که از تولید این سریال به نتیجه رسیده است، گفت: ما یک نوع اقتصاد و گردشگری را وارد آن منطقه کردیم. از طرفی هم اسب نقش اساسی در کار ما داشت و هم هدایت کردن و کنترل کردنش بسیار سخت بود و مربی سوارکاری داشتیم اما او دوربین ما را متوجه نمی‌شد و به ناچار از دوربین‌های مختلفی استفاده کردیم که همه اینها باعث دوچندان شدن هزینه‌هایمان شد و من مجبور شدم وام بگیرم بدهکار شوم تااین سریال را به پایان برسانم.

علی مهام درباره انتخاب اجراگرهای این سریال نیز بیان داشت: چند اجراگرمان که با سریال حانیه مشترک بود. در ادامه با کمک رضا ابوفاضلی مشاور پروژه لیستی از اجراگران را در اختیار ما قرار دادند و پیشنهادهای خود و کارگردان را در کنار یکدیگر قرار دادیم و در نهایت اجراگرها انتخاب شدند. خداروشکر از اجراگران تهرانی خیلی راضی هستیم اما از اجراگرهای شهرستانی اصلا راضی نیستیم چراکه ریتم کار را انداخته‌اند. ما اگر اجراگرهای قوی در شهرستان‌ها داشتیم به سمت اجراگرهای تهرانی نمی‌آمدیم. حتی با حضور یکی از اجراگرهای منطقه چند سکانس گرفتیم و دیدیم خیلی ضعیف است و به  ناچار یک اجراگر از تهران آوردیم و سکانس‌ها را تکرار کردیم.

این تهیه کننده در پایان با اشاره به سختی‌هایی که تولید کارهای بومی در منطقه دارد، بیان داشت: کار کردن در کارهای بومی و قومی فوق العاده سخت است نه سازمان برآورد لازم را به شما می‌دهد و نه اینکه شما می‌توانی اسپانسر بیاوری. ما یک ریال از ترکمن‌ها اسپانسر نگرفتیم و انتظارش را هم نداشتیم اما سازمان باید برای این قبیل کارها درایت بیشتر و هزینه‌های کافی را مبذول کند.

سریال «اجرا نقاب‌ها» به کارگردانی سیروس حسن‌پور و اجرا جعفر دهقان، آزیتا حاجیان، سیما خضرآبادی، منوچهر آذر، رزیتا غفاری، بابک انصاری، یلدا قشقایی، مهرداد ضیائی، فرهاد بشارتی و مهسا هاشمی هر شب از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/ 

 

19
اکتبر 2018
نویسنده
دسته‌ها اخبار فیلم
دیدگاه‌ها بدون دیدگاه
برچسب‌ها

دیدگاه‌ها بسته است.