نابودی اقتصاد سینما با پول های بادآورده/هشدار یک کارگردان به ویترین های پولشویی در سینما


ورود پول های کثیف به سینما باعث برهم خوردن تعادل اقتصادی سینما و هزاران مشکل دیگر شده است که نیازمند نظارت مسئولان است.

به خبرگزاری سینماخبر ورود پول‌های کثیف به سینمای ایران، هشدار کانون کارگردانان درباره ورود پول‌های مشکوک به سینمای ایران، تیتر‌هایی است که این روز‌ها در صفحه اول خبر‌های سینمایی بسیار دیده می‌شود. پول‌هایی که منشا آن‌ مشخص نیست و داد و ستدی که در آن جریان دارد، باعث شده چرخه‌ اقتصاد استاندارد مووی در سینمای ایران از بین برود.

عواقب ورود پول‌های کثیف به اقتصاد سینمای ایران

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما در این باره گفت: ورود پول‌های کثیف نظام اقتصادی سینمای ایران را به آشفتگی می‌کشاند. وقتی بعضی از این دوستان به اصطلاح سرمایه گذار که مشخص نیست پول هزینه مووی‌ها را از کجا آورده اند و از چه رانت‌های مختلفی استفاده کرده اند به اجراگران دستمزد‌های نجومی می‌پردازند، این قضیه باعث می‌شود برای مثال اجراگری که به دفتر ما مراجعه و متوجه می شود که  از آن دستمزد‌های نجومی خبری نیست، دیگر کار نکند و هم مووی دچار مشکل شود و هم این اجراگر در بلند مدت مخاطب اصلی خود را از دست بدهد.

وی تصریح کرد: سینما به دلیل جذابیت‌هایش همه را به سمت خود جذب می‌کند، اما این دوستان که پول‌های ناشناخته و موسوم به کثیف را وارد سینما می‌کنند اصلا به کیفیت محتوا و انتخاب عوامل مووی فکر نمی‌کنند و تنها به دنبال ویترین و ساخت مووی هستند. تا جایی که با اولین گزینه برای کارگردانی یا موویبرداری قرارداد می‌بندند و به هماهنگی کارگردان یا موویبردار با مووینامه و رعایت این نکته که آیا آن‌ها تجربه و مهارت لازم را برای تهیه مووی را دارند، توجهی ندارند.

علی اکبری بیان کرد: برای حل این معضل باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی با حساسیت بیشتری عمل کنند و به دنبال یافتن منشا و ریشه ورود این پول‌ها باشند، چون در بلند مدت این نوع مووی و تهیه کننده‌های بی سابقه که تنها با دستی پر از اسکناس می‌آیند سینما را از روال عادی اقتصادی خود دور می‌کنند.

این تهیه کننده اظهار داشت: پول‌هایی که از طرف افرادی بی‌سابقه و از طریق سرمایه گذاری وارد حیطه تهیه کنندگی می‌شود، به دلیل بی تجربگی به خروجی‌های متوسط می‌رسد.

انتقاد یک کارگردان از تولید مووی های لاغر در سینما

محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان در این باره گفت: با ورود پول‌های ناشناس و کثیف، عدالت و زحمات کسانی که سال ها برای این سینما زحمت کشیده اند از بین می‌رود.

کارگردان مووی «شاخ کرگدن» تصریح کرد: بعضی از افراد با رانت‌های و رابطه‌هایی که دارند می‌توانند سرمایه‌هایی را برای ساخت مووی پیدا کنند و بدون آنکه سابقه سینمایی داشته باشند و زحمتی در سینما کشیده باشند در تیتراژ، اسم تهیه کننده را یدک بکشند.

وی با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین دلیل این معضل، نظارت نداشتن و پیگیری مسئولان سینمایی در این مورد است، گفت:روز به روز این فاجعه  بیشتر می شود و این روند باعث می‌شود ریشه تولید مووی و اقتصاد استاندارد سینمای ایران زده شود.

محسنی نسب ادامه داد: کسی که اجراگر‌ها را با دستمزد‌های نجومی برای مووی هایش و با پول‌هایی که منشا آنها مشخص نیست می‌خرد، به دنبال انحصار در سینمای ایران است و اینکه بتواند کل اجراگران پولساز را مال خود کند.

وی همچنین در مورد ضرر‌هایی که این معضل به سینما می‌زند، گفت: این معضل باعث شده ما دیگر اجراگر جدید و جوان نداشته باشیم وحتی نقش‌های پسر بیست ساله را هم افرادی خاص در مووی‌ها اجرا کنند.

کارگردان مووی «یاس‌های وحشی» اظهار کرد: از آنجایی که این افراد هیچ تجربه سینمایی ندارند و فقط به دنبال ویترین برای پولشویی‌های خود هستند، کل هزینه مووی را از صد در صد، هشتاد درصد خرج اجراگر‌ها می کنند و تنها 20 درصد از این هزینه را خرج عوامل سرنوشت ساز و مهم برای یک مووی مثل موویبردار، کارگردان،صدابردار و جلوه‌های ویژه می کنند و این دلیل اصلی است که ما در سینمای ایران با مووی‌هایی لاغر و ضعیفی از لحاظ تولید و کیفیت ساختاری و فنی مواجه هستیم.

انتهای پیام/

08
سپتامبر 2018
نویسنده
دسته‌ها اخبار فیلم
دیدگاه‌ها بدون دیدگاه
برچسب‌ها

دیدگاه‌ها بسته است.