ایران موزیک – ایران موزیک


سخنان تند ابراهیم حاتمی کیا در حاشیه اختتامیه جشنواره مووی فجر در روزهای اخیر حواشی فراوانی به همراه داشته است. سخنان کوبنده و در عین حال عجیب از این موویساز مشهور ایرانی که باعث شکل گیری بحث های فراوان در فضای مجازی گردیده است.

اینبار در پنج برتر تصمیم گرفته ایم تا به « 5 نکته ای که ابراهیم حاتمی کیا باید بیاموزد! » بپردازیم. نکاتی که شاید اگر او رعایت کند بتواند موویساز بهتری شود و بر کیفیت آثارش افزوده شود و حاشیه های تمام نشدنی او نیز کاهش یابد!

 fbd93d2f 51b3 428b 9ebf 604bfa9388fc234

5- ظرفیت نقد : یکی از مهمترین ویژگی های هر هنرمندی میزان نقد پذیری آن است. یعنی جایی که اثری هنری خلق می شود و سپس بصورت عمومی در معرض نمایش قرار می گیرد تا بازخوردهای اجتماع و کارشناسان آن حوزه، ضمیمه اثر هنری مذکور شود. در این وضعیت، اثر با دو رویکرد مواجه است. یکی آنکه لب به تمجید از اثر می گشاید و دیگری نفی و انتقاد از آن. ابراهیم حاتمی کیا باید بیاموزد که در حوزه نقد، آثار او فقط متعلق به دسته اول نیست و دسته دومی هم وجود دارد که باعث می شود اصل مفهوم « نقد » فراموش نشود. او باید بیاموزد که ظرفیت نقد داشته باشد.

fbd93d2f 51b3 428b 9ebf 604bfa92348fc234

4- مووی مقدس نیست! : ظاهراً ابراهیم حاتمی کیا ابداً به این مورد اعتقادی ندارد که یک مووی سینمایی هرگز و تحت هیچ عنوان قرار نیست اثر مقدسی باشد و از انتقاد مبرا. یک مووی کما اینکه شایسته ترین آثار تاریخ سینما نیز باشند و درباره هر موضوعی که ساخته شده باشند، نیازمند بررسی و تحلیل می باشد تا در نهایت برای افکار عمومی، وضعیت کلی مووی عیان گردد که آیا ارزش تماشا دارد یا خیر. اما به نظر می رسد که ابراهیم حاتمی کیا به نقطه ای رسیده که می خواهد هاله ای مقدس دورِ مووی جدیدش ترسیم نماید تا از انتقاد دور باشد! او باید بیاموزد که مووی « مقدس » نیست.

144439714464014644

3- سیمرغ : ابراهیم حاتمی کیا موویسازی بوده که همواره حضورش در جشنواره مووی فجر با گرفتن سیمرغ همراه بوده و کمتر زمانی را به خاطر داریم که اثری از او به نمایش درآمده باشد و حداقل در چندین رشته نامزد گرفتن سیمرغ نشده باشد. جشنواره مووی فجر همواره حضور او را در تمام ادوار جشنواره به نیکی یاد کرده و درست یا غلط، به نشانه احترام نام او را در میان گرفتن کنندگان و یا حداقل، نامزدهای سیمرغ قرار داده است. با اینحال به نظر می رسد که حاتمی کیا به این هم قانع نیست و تمام سیمرغ ها را می خواهد! او باید بیاموزد که قرار نیست سیمرغ همیشه متعلق به او باشد!

fbd93d2f 51b3 428b 9ebf 60147bfa9388fc234

2- صدا و سیما : ابراهیم حاتمی کیا در اختتامیه جشنواره مووی فجر گفت که از صدا و سیما پیش خدا شکایت می برد چراکه حمایت تمام و کمال از مووی او انجام نداده و منتقدانش را سرجای خود ننشانده! در واقع انتظاری که حاتمی کیا از صدا و سیما داشته این بوده که در زمان پوشش جشنواره مووی فجر ، تمام برنامه های سینمایی به مووی « به وقت شام » اختصاص داده شود و پیوسته از آن تمجید نماید! ویژگی که بصورت پیشفرض می بایست باعث تمجید از صدا و سیما به دلیل بی طرفی اش باشد، در اینجا مورد انتقاد ابراهیم حاتمی کیاست که چرا بی طرفی را رعایت کرده و دیگر آثار جشنواره  را تار و پود نکرده تا فقط « به وقت شام » و شخص او در عرصه باقی بمانند! ابراهیم حاتمی کیا باید بیاموزد که به اصل بی طرفی در رسانه اعتقاد داشته باشد!

2519780070

1 – قواعد رقابت : نکته مهمی که ابراهیم حاتمی کیا طی تمام این سالها از آن غافل بوده این است که جشنواره مووی فجر، محل رقابت بزرگی است که تمام ویترین سال سینمای ایران در آن به نمایش درآمده و به داوری گذاشته می شود. هر موویسازی می بایست هنگام ورود به جشنواره قواعد آن را هم بپذیرد و این قانون ساده و بدیهی را در ذهن خود بسپارد که جشنواره یعنی « رقابت » و نه فرش قرمز برای یک مووی خاص. اما حاتمی کیا چنین عقیده ای ندارد. او اثر خود را به جشنواره آورد تا تعریف و تمجید یکپارچه از اثرش را شاهد باشد و البته تمام سیمرغ های کوچک و بزرگ را از آن خود کند و زمانی که چنین نشد، برآشفت و مثل همیشه فریادش به آسمان رفت؛ گویا او هرگز به رقابت اعتقادی نداشته! ابراهیم حاتمی کیا باید بیاموزد که جشنواره محل رقابت موویهای گوناگون با یکدیگر است و هرگز محلی برای رونمایی از اثر یک موویساز نبوده و نخواهد بود!

 

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” ایران موزیک ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت ایران موزیک، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی ایران موزیک بپیوندید

14
فوریه 2018
نویسنده
دسته‌ها اخبار فیلم
دیدگاه‌ها بدون دیدگاه
برچسب‌ها

دیدگاه‌ها بسته است.