ایران موزیک – ایران موزیک


مووی های هیولایی از آن دسته مووی هایی هستند که همزمان ترس و سرگرمی را برای تماشاگر به ارمغان می آورند. واژه «کایجو» (Kaiju) یک لغت ژاپنی است که معنای لفظی آن «هیولای عجیب» بوده اما برای اشاره به هیولاهایی در حد و اندازه های گودزیلایی از آن استفاده می شود. مووی «گودزیلا» (Godzilla) در سال ۱۹۵۴ عموماً به عنوان اولین مووی ژانر کایجو یا مووی های هیولایی در نظر گرفته می شود اما می توان ادعا کرد که اولین موویی که در این ژانر ساخته شده مووی آمریکایی «کینگ کونگ» (King Kong) در دهه ۳۰ قرن بیستم بوده است.

به خبرگزاری ایران موزیک به نقل از روزیاتو، بسیاری از ما اولین مووی «گودزیلا» و دنباله های آن را دیده ایم اما بسیاری از مووی های خوب این ژانر از رادار ما دور مانده اند. در حالی که در سال کنونی قرار است مووی های هیولایی متعددی اکران شوند، مناسب دیدیم شما را به تعدادی از بهترین مووی های هیولایی یا ژانر کایجو که ممکن است ندیده باشید آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

۱۰- هیولایی از عمق ۲۰٫۰۰۰ پایی (۱۹۵۳)

The Beast from 20000 Fathoms5678 w700

در آمریکا همه چیز با مووی «هیولایی از عمق ۲۰٫۰۰۰ پایی» (The Beast from 20,000 Fathoms) آغاز شد، هر چند بسیاری بسیاری بر این باورند که تنها باید مووی های ژاپنی را مووی های کایجو نامید. اگر چه مووی «کینگ کونگ» در سال ۱۹۳۳ اولین موویی بود که هیولایی بزرگ را به سینما معرفی کرد و بدنبال آن مووی های هیولایی دیگری ساخته شد اما این مووی آمریکایی دقیقاً یک سال قیل از ساخت مووی اورجینال «گودزیلا» به سینماها آمد و باعث شد که مووی های هیولایی ژاپنی بیشتری ساخته شده و راه را برای این ژانر موفق باز کرد. این مووی با یک آزمایش اتمی بزرگ در مدار قطب شمال آغاز می شود و قدرت انفجار باعث می شود که یک دایناسور به خواب رفته برای قرن ها بالاخره بیدار شود که نام آن ریدوسوروس است.

این هیولای غول پیکر خود را به سواحل شمالی ایالات متحده رسانده و در محل تخم ریزی باستانی خود که اکنون شهر نیویورک است خرابی بسیاری به بار می آورد. همانند بسیاری از مووی های دهه ۱۹۵۰ بار دیگر گروهی از مردان سفید پوست شجاع سعی دارند که این هیولای مرگبار را متوقف کنند. چیزی که این مووی را حتی امروزه نیز متمایز می کند جلوه های ویژه تصویری است که در آن مورد استفاده قرار می گیرد. ریدوسوروس توسط ری هریهاوزن ساخته و انیمه سازی شد. وی استاد ویلیس اوبراین، انیماتور افسانه ای بود که اولین کینگ کونگ را به وجود آورد.

هریهاوزن در سال های پیش رو به یک متخصص بزرگ در حوزه جلوه های ویژه تصویری تبدیل شد و بعدها نیز هیولاهای استاپ موشن مووی های «جیسون و آرگونات ها » (Jason and the Argonauts) و «نبرد تایتان ها» (Clash of the Titans) را ساخت. هیچوقت دنباله ای برای ریدوسوروس ساخته نشد اما ایده بیدار شدن هیولاها در اثر انفجار و آزمایش اتمی ماندگار مانده و بسیاری از مووی های هیولایی آینده با استفاده از همین ایده ساخته شدند.

۹- ۲۰ میلیون مایل تا زمین (۱۹۵۷)

20 Million Miles to Earthtu56 w700

ری هریهاوزن هیولای اصلی مووی «۲۰ میلیون مایل تا زمین» (۲۰ Million Miles to Earth) را نیز ساخت که در سال ۱۹۵۷ اکران شد. این مووی توسط یک کمپانی آمریکایی ساخته شده و اکثر صحنه های ان در ایتالیا موویبرداری شد. همانطور که از عنوان مووی پیداست هیولای این مووی یک موجود زمینی باستانی نیست بلکه موجودی فرازمینی و از سیاره ونوس است. این هیولا در حالت جنینی به زمین آمده و خیلی سریع در قالب یک ماهی- مارمولک با شباهت های مبهمی به انسان خود را نشان می دهد. مانند همیشه محققان آمریکایی به سراغ او رفته و این هیولا به شهر رم و مناطق اطراف آن حمله می کند.

پس از مبارزه با یک فیل، از بین بردن یک مقبره باستانی و بالا رفتن از بنای کولوسئوم در نهایت با شلیک یک بازوکا از پای در می آید. این مووی از آن دسته مووی های هیولایی است که علی رغم یک داستان ساختگی دیگر، به دلیل ترکیب لوکیشن های زیبا و همچنین مهارت هریهاوزن در ساخت یک هیولای شبه واقعی ارزش تماشا کردن دارد.

۸- گورگو (۱۹۶۱)

gorgo 01 w700

مووی هیولایی «گورگو» (Gorgo) که به طور مشترک توسط کشورهای ایالات متحده و بریتانیا ساخته شد و به شدت تحت تاثیر مووی «گودزیلا» ساخته کمپانی ژاپنی توهو است. هیولاهای این مووی یعنی گورگو و مادرش اوگرا توسط اجراگرانی که در قالب یک لباس خاص به شکل هیولا فرو رفته بودند ساخته شده و برخلاف کارهای اوبراین و هریهاوزن از روش انیمه سازی استاپ موشن استفاده نشده بود. مووی داستان یک هیولای دوزیست ۲۰ متری شبیه دایناسور را روایت می کند که در اثر یک انفجار آتشفشانی بیدار شده و توسط جویندگان گنج دستگیر می شود. آن ها این هیولا را به سیرکی در شهر لندن می فروشند که در آن جا نام گورگو برای وی انتخاب شده و در معرض دید تماشاگران قرار می گیرد.

شوک اصلی زمانی ایجاد می شود که مشخص می گردد گورگو در واقع یک نوزاد بوده و مادر حدود ۶۰ متری و با نام اورگا به دنبال او می آید. گورگو در واقع گودزیلا نیست اما سینمای غرب در این مووی با استفاده از ژانر کایجو ژاپن، داستان هیولای مادری که به دنبال فرزندش می آید و در این راه همه جا را ویران می کند را در ژانر مووی های هیولایی باب کرد. علاوه بر این هیولاهای این مووی شکست ناپذیر هستند و در واقع کسی نمی تواند اورگا را متوقف کند. وی بخش زیادی از شهر لندن را ویران می کند و پس از نجات گورگو به دریا باز می گردند.

۷- موثرا (۱۹۶۱)

Mothra 1 14 10 12 w700

اگر با دنیای مووی های هیولایی کایجو آشنایی داشته باشید مطمئناً مووی «موثرا» (Mothra) را جزئی از دنیای سینمایی گودزیلا می دانید. این مووی ژاپنی توسط کمپانی توهو در سال ۱۹۶۱ ساخته شد. این مووی یکی از غیرمعمول ترین و البته جالب ترین مووی های اولیه ژاپن در ژانر کایجو است که داستان یک هیولای مهربان، انسانی شرور و یک گروه دو نفره موسیقی را روایت می کند. نمای کلی داستان شباهت بسیاری با مووی «کینگ کونگ» دارد که در آن مردی شرور و بی وجدان یک سفر اکتشافی را به جزیره ای ناشناخته که پر از گونه های عجیب و غریب حیات است به راه می اندازد تا یکی از این گونه ها را با خود به دنیای متمدن آورده از این طریق پول زیادی به جیب بزند.

البته به جای یک گوریل بزرگ وی با دو زن آوازه خوان کوچک روبرو می شود که دزدیدن آن ها به بیدار شدن خدا و نگهبان جزیره که موثرا نام دارد منجر می شود. موثرا در ابتدا یک تخم بزرگ است که ناگهان باز شده و یک کرم ابریشم بزرگ از آن بیرون می آید. بعد از این که به همان شکل و در جستجوی دو زن گمشده خرابی های بسیاری به بار می آورد وی یک پیله کرم ابریشم را در خرابه های برج توکیو ساخته و در نهایت به شکل یک شب پره غول پیکر پرنده بیرون می آید. در نهایت وی زنان آوازه خوان را نجات داده و با خود به جزیره مرموز باز می گرداند.

بعدها در سال ۱۹۶۴ موویی در دنباله این مووی با نام «موثرا بر علیه گودزیلا» (Mothra vs. Godzilla) ساخته شد که هم موثرا و هم دو زن آوازه خوان در آن حضور داشتند. این مووی و دنباله های آن به خاطر شهرت مووی های گودزیلا کمتر مورد توجه قرار گرفتند اما تماشای آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

۶- گیدورا: هیولای سه سر

ghidorah three headed monster w700

مووی «گیدورا: هیولای سه سر» (Ghidorah: The Three-Headed Monster) ساخته سال ۱۹۶۴ را باید «انتقام جویان» «Avengers» سبک کایجو کمپانی توهو دانست. در این مووی علاوه بر اژدهای طلایی سه سری که از افسانه های ژاپن الهام گرفته شده است، شاهد حضور گودزیلا، موثرا و رودان، یک هیولای پرنده شبه دایناسور که در سال ۱۹۵۶ موویی مختص خود داشت، هستیم. برخلاف مووی «موثرا بر علیه گودزیلا» که در اوایل همین سال اکران شد، در مووی «گیدورا: هیولای سه سر»، موثرا و گودزیلا همراه با رودان برای از بین بردن یک هیولای بسیار بزرگ تر به نام گیدورا با هم متحد می شوند.

گودزیلا و رودان در ابتدا دشمنی خود را دنبال کرده و بیزاری خود از بشریت را نشان می دهند اما در نهایت موثرای شجاع آن ها را قانع می کند که باید از زمین که خانه آن ها نیز هست در برابر یک موجود خطرناک فرازمینی محافظت کنند. در این مووی جالب برای اولین بار یک شاهزاده زمینی به تصویر کشیده می شود که توسط موجودی از سیاره ونوس تسخیر می شود و به او قدرت پیشگویی می بخشد. علاوه بر این، گیدورا از یک تخم بزرگ به وجود می آید که از آسمان به روی زمین می افتد.

۵- کینگ کونگ فرار می کند (۱۹۶۷)

King Kong Escapes w700

حتی با استانداردهای ژانر کایجو نیز مووی «کینگ کونگ فرار می کند» (King Kong Escapes) را باید دید؛ البته تنها برای این که در آن چیزهایی می بینید که شاید در دیگر مووی های این ژانر وجود نداشته باشد. اگر چه کینگ کونگ به عنوان بزرگ ترین هیولای آمریکایی در سال ۱۹۶۳ و در غالب مووی «کینگ کونگ بر علیه گودزیلا» (King Kong vs. Godzilla) به ژاپن رفته بود اما در مووی «کینگ کونگ فرار می کند» وی برای بار آخر در موویی ساخته کمپانی توهو حضور یافت که وی نقش هیولای اصلی را اجرا می کرد.

در واقع این مووی نسخه ی کایجوی یک گوریل غول پیکر است که در مووی های هیولایی آمریکایی می بینیم. شخصیت شرور اصلی این مووی نه کینگ کونگ یا  گودزیلا بلکه یک دانشمند شرور به نام دکتر هو است که یک کینگ کونگ رباتیک به نام کونگ مکانیکی می سازد. در نهایت این ربات از دست دکتر هو فرار کرده و نبردی بین او و کینگ کونگ واقعی در می گیرد که برج توکیو به صورت نمادین برای مکان درگیری این دو انتخاب شده است.

۴- ناشناخته ای از فضا (۱۹۶۷)

x from outer space guilala w700

مووی «ناشناخته ای از فضا» (The X from Outer Space) تلاشی از طرف یک کمپانی موویسازی ژاپنی دیگر به نام شوجیکو پروداکشنز برای ساخت موویی کایجو به سبک استودیو توهو بود. این مووی با تلاش یک سفینه فضایی ژاپنی برای سفر به مریخ آغاز می شود و در نهایت یک سفینه فرازمینی باعث می شود که هاگ های خاصی وارد این سفینه شوند. بعد از بازگشت به زمین، یکی از این هاگ ها به هیولایی عجیب و غریب به نام گویلالا تبدیل می شود. گویلالا یک هیولای بزرگ ویرانگر نیست بلکه یک توپ آتشین پرنده است که از سوخت هسته ای تغذیه می کند. این مووی تفاوت های زیادی با مووی های کمپانی توهو ندارد اما دیدگاه متفاوت آن به هیولاهای بزرگ آن را به گزینه ی خوبی برای تماشا در ژانر مووی های هیولایی تبدیل کرده است.

۳- تمام هیولاها را نابود کن (۱۹۶۸)

DestroyAllMonstersShowa w700

اگر مووی «گیدورا: هیولای سه سر» را می توان «انتقام جویان» مووی های کایجو نامید پس می توان از مووی «تمام هیولاها را نابود کن» (Destroy All Monsters) به عنوان «انتقام جویان:نبرد بی پایان» (Avengers: Infinity War) یاد کرد. در تمامی مووی های کایجو گذشته؛ هیولاها در یک مکان یا جزیره متعلق به خود به سر می بردند اما در این مووی موجودات فضایی به زمین حمله کرده و با در دست گرفتن کنترل ذهن این هیولاها آن ها را به سمت نابود کردن بشریت سوق می دهند تا به اهداف خود برسند.

در نهایت اما هیولای زمینی موفق می شود خود را از بند کنترل ذهنی موجودات فضایی رها کرده و با کمک انسان موفق می شود موجودات فضایی و هیولای آن ها که طبق معمول گیدورای مشهور است را شکست دهد. اگر چه داستان این مووی مانند مووی های کایجو دیگر ماجرای یکسانی دارد اما ابعاد این مووی از مووی های دیگر بسیار بزرگ تر بوده و در این زمینه در صدر قرار می گیرد. این مووی حاوی صحنه های نبرد و درگیری هیولاهای متعدد در سراسر شهرهای بزرگ جهان از مسکو و پکن گرفته تا نیویورک وپاریس است..

۲- گامرا: نگهبان دنیا (۱۹۹۵)

Gamera Guardian of the Universe w700 1

هیولای گامرا برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ و در مووی «گامرا: هیولای بزرگ» (Gamera: The Giant Monster) معرفی شد که استودیو مووی سازی دایی مووی برای رقابت با استودیو توهو و مووی های گوذزیلا ساخته بود. علیرغم دنباله های متعدد، این هیولای لاک پشتی هیچگاه نتوانست موفقیت، کیفیت و اعتبار مووی های گودزیلا را پیدا کند تا اینکه در سال ۱۹۹۵ مووی «گامرا: نگهبان دنیا» (Gamera: Guardian of the Universe) ساخته شد.

این مووی در واقع ترکیبی از یک مووی هیولایی اکشن امروزی و هیولای کودکانه سنتی مووی های گامرا بود. در این مووی یک دختر رابطه ای عمیق را به این هیولای لاک پشتی برقرار کرده و باید بزرگ ترها را قانع کند که نه تنها گامرا دشمن آن ها نیست بلکه از زمین در برابر دیگر هیولاهای شرور نیز محافظت می کند. در نهایت گامرا موفق می شود انسان ها را نجات دهد و دو دنباله از این مووی نیز به ترتیب در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۹ ساخته شد.

۱- گودزیلای شین (۲۰۱۶)

Shin Godzilla w700

بعد از موفقیت مووی آمریکایی «گودزیلا» در سال ۲۰۱۴، استودیو توهو تصمیم گرفت با ایجاد تغییراتی در گودزیلای خود این فرانچایز را از نو راه اندازی نماید. مووی هیولایی «گودزیلای شین» (Shin Godzilla) در سال ۲۰۱۶ اکران شد و این فرانچایز را به ریشه های ترسناک خود بازگرداند. در حالی که گودزیلای مووی اصلی این عنوان در سال ۱۹۵۴ به خاطر انفجار بمب هسته ای در پایان جنگ جهانی دوم بیدار شده بود اما در مووی «گودزیلای شین» گودزیلا به دلیل انفجار در رآکتور هسته ای فوکوشیما و زلزله و سونامی که باعث آن شد بیدار می شود.

در اینجا دیگر خبری از گودزیلای خوش قلب و دوست داشتنی سال های دهه ۱۹۶۰ نبوده و گودزیلای جدید با رگه های قرمز روی بدن و نیم تنه ای که شباهت بیشتری به دایناسور دارد در واقع یک هیولای زامبی است که به کابوس غیرقابل توقف انسان تبدیل می شود.تمامی مووی هایی که در این لیست به آن ها پرداخته شده به نحویبا الهام از ترس عصر هسته ای ساخته شدند اما در کل ترس های عمیق و معمول انسان ها را به تصویر می کشیدند.

12
فوریه 2018
نویسنده
دسته‌ها اخبار فیلم
دیدگاه‌ها بدون دیدگاه
برچسب‌ها

دیدگاه‌ها بسته است.